Dessa stackars vargar

Publicerat: 2011-09-13 / 18:20:37
Är det inte lite konstigt att folk som bosatt sig på landet alltid ska skrika varg så fort det händer något annorlunda.
 
Såg ett inlägg på FB idag som gjorde mig lite upprörd.

Två hästar har blivit jagade i en hage. Inget synligt fel på dom mer än att den ena hästen varit gipsad och pga språngmarchen har den tappat gipset.

Direkt, antagligen pga att någon sett en varg någonstans i krokarna, så måste det ju självklart vara vargen som
jagat på de stackars små ardennerstona.

Hallå!

En ardenner är stor som ett hus och väger närmare ett ton. Varför skulle en liten varg överhuvud taget försöka jaga dessa stora bestar. De kan ju knappast fälla dom och därför verkar det inte troligt att de skulle försöka ens. Vargar är dessutom extremt duktiga på att spara sin energi så varför lägga energi på en omöjlig jakt?

Det hade varit en sak om det varit mindre hästar vi pratade om, eller att det funnits ett föl i hagen också.

Denna som skrivit inlägget tyckte dessutom att om svenska staten promt vill ha sina vargar så kan de ju se till att de håller sig borta från folk också.

Min tanke om den kommentaren är att det är ju inte vargen som sökt upp människan från början, det är ju människan som bosätter sig i vargens revir.

Visst kan även jag förstå att man inte vill ha varg inpå knuten om man har djur och barn. Det skulle inte jag heller vilja.

Men att skylla allt som händer på varg tycker jag är förjävligt rent ut sagt.

Dessutom tror ju regeringen att vargstammen växer om man skjuter av individer, så snart behöver inte folk oroa sig för att de ska behöva störas av varg alls för det kommer inte att finnas några kvar att bli störd av.

Mitt svar på FB skulle ha sett ut så här: Om du är så rädd för varg så bosätt dig i stan! Det är inte vargen som tränger sig på det är människan. Och om vi nu ska vara så miljömedvetna för att rädda isbjörnar som dokumenterat dödar människor varje år. Varför ska vi då inte kunna ha kvar vår vargstam som inte har dödat en människa någonsin?

Tycker inte att man bara kan sitta och tiga när vi håller på att utrota något levande. Tycker inte att vi har rätt till det på grund av att vi är rädda, eller att de skulle ta vår mat i skogen.

Vad då vår mat, vi föder ju upp boskap och slaktar.
Att vi sedan går ut i skogen och skjuter ner så mycket vilt vi bara orkar och dessutom kallar det för vår mat också, tycker jag är sjukt.

Om vilten är vår mat och vi inte kan dela den med vargen, och tamboskapen är vår mat som vi inte heller vill dela med vargen. Vad tycker ni att vargen ska äta då?

Hur ego får människan bli egentligen. Allt är vårat!!!

"I går sköt jag tre rådjur i skogen mitt framför näsan på en varg! Fan ta det stackars hungriga hunddjuret (vargen) med åtta valpar i skogen att hon fällde mitt får. Hon får väl bli vegitarian och äta bär och svamp. Eller förresten det vill jag ju ha själv det med! Ät bark, det kan jag ändå inte göra något med!!!! Och visa dig för skjutton inte för då skjuter jag dig med, det blir en fin troffe i samlingen!"

Ja, vad jag tycker om varg(slakt)jakt framgår säkert av detta. Och jag tycker att det är patetiskt att ta till vargkortet så fort något ovanligt hänt. För gud nåde om hästarna faktiskt bara sprang för att det blåser och att gipset lossnade ändå, och allt detta för att de är i en ny hage som de inte är vana vid.

Kommentarer

Namn?

E-postadress: (Publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Komma ihåg dig?